Powidła figa-śliwka (pasteryzacja).

Sezon na figi w polskich sklepach jest krótki i intensywny – pojawiają się, są na promocji i znikają. Trzeba korzystać póki się da. Ja swoje dostałam od mamy, która znów przywiozła je z Chorwacji. Prócz tych świeżych obdarowała mnie również suszonymi, na słońcu! Są pyszne. Przy okazji przedstawię Wam również moją metodę pasteryzacji, która zawiodła mnie tylko raz (puree z dyni, moja wina – za słabo zakręciłam).

Powidła figa-śliwka.

powidla_figa_sliwka

  • 1 kg fig
  • 1 kg śliwek (słodkich i mięsistych)
  • sok z 1/2 cytryny
  • łyżeczka cynamonu

1. Wolnowarem. Śliwki pokroić na połowy, pozbawić pestek i wrzucić na dno rozgrzanego wolnowaru, ustawić poziom 1. Figom odciąć czubki, pokroić na ćwiartki (lub też połówki) i dorzucić na wierzch śliwek. Polać sokiem z cytryny i zamknąć na 4 godziny. Po tym czasie dodać cynamon, zamieszać i rozgnieść owoce widelcem. Zmienić grzanie na 2 i pozostawić w garnku na 2-3 godziny (w zależności od tego jaką lubicie konsystencję). Przełożyć po tym czasie do słoików i zapasteryzować.

2. Tradycyjnie. Wrzucić pokrojone (jak powyżej) owoce i sok z cytryny do garnka z grubym dnem i dusić pod przykryciem na małym ogniu przez około 4 godziny. Mieszać od czasu do czasu. Po upływie tego czasu rozgnieść widelcem, dodać cynamon i dusić jeszcze godzinę. Przełożyć po tym czasie do słoików i zapasteryzować.

3. Pasteryzacja. Ja robię to metodą: na piekarnik. Rozgrzewam piec do 120 stopni. Słoiki oraz wieczka wyparzam i wstawiam do pieca na około 20 minut (stojące, wieczkiem do góry). Po tym czasie ostrożnie wyjmuję, przekładam powidła i mocno zakręcam. Wstawiam do pieca na 20 minut. Po tym czasie wyłączam piec, słoiki przekładam wieczkiem do dołu (kładę do góry nogami po prostu, no) i zostawiam do zupełnego ostygnięcia w zamkniętym piecu. Powtarzam na drugi dzień.

*W przepisie podałam proporcje w jakich należy użyć składników, żeby otrzymać to co jest na zdjęciu – jeżeli macie więcej fig/śliwek kombinujcie!

powidla_figa_sliwka_2

Skomentuj

